Bartın iline ait sorunların en başında trafik yer alıyor. Son yıllarda hızla artan nüfusu ve şehirleşmeyle birlikte ciddi bir trafik sorunuyla karşı karşıya.
Yoğunluğun özellikle kent merkezinde ve ana arterlerde yaşandığı gözlemlenirken, trafik sıkışıklığı günlük yaşamı olumsuz etkiliyor. Kent merkezindeki dar ve karmaşık sokak yapıları, artan araç sayısıyla birlikte trafik akışını olumsuz etkiliyor. Özellikle iş çıkış saatlerinde ve okul zamanlarında trafik yoğunluğu doruk noktaya ulaşıyor, sürücüler ve yayalar uzun sürelerde sıkışık trafik içinde beklemek zorunda kalıyor.
Bartın Kent Merkezi’nde trafik sorunun ana kaynakları arasında araç yoğunluğunun fazla olması ve şehir içi trafik ağlarının gelişmiş olmaması yer alıyor. Özellikle Çatmaca ve Kemer Köprü mevkiinde araçlar, günün büyük bölümünde trafikte ilerlemekte zorluklar çekiyor. Bu durum vatandaşları sabırsız hale getirirken, özellikle ambulans ve itfaiye gibi acil durumlar için kullanılan araçlara büyük sorunlar yaşatıyor. Ambulans, itfaiye ve polis araçları, tabiri caizse saniyeler ile yarışan kamu araçları arasında yer alıyor. Trafikte seyir halinde iken yaşadıkları bir aksaklık bir insanın hayatına mâl olabiliyor. Bu yüzden vatandaşlar, trafik sorununu çözecek projelerin beklentisinde.
Kamuoyunda trafik sorununu çözecek bazı projelerden bahsediliyor. Henüz resmileşmeyen ve kesinleşmeyen bir projeye göre, Rimaks tekstil fabrikası mevkiinden, Terkehaliller Köyü’nde bulunan Organize Sanayi bölgesine yapılacak yol ile büyük araçların kent merkezine uğramadan ağır yük taşımacılığının devamlılığını sağlayacak proje önerisi, Bartın’da trafiği bir nebze rahatlatacak faktörler arasında yer alıyor.
Bartın Üniversitesi Kutlubey Yazıcılar Yerleşkesi’nin batısında devlet yolundan ayrılarak Kozcağız- Karabük ve Kastamonu yönüne giden yollara bağlantı vererek Gürgenpınarı Mevkii’nde tekrar devlet yoluna bağlanan çevre yolu önerilmişti. Söz konusu çevre yolu önerilen sanayi alanları için gereken taşımacılığın kent merkezine girmeden liman, demiryolu ve diğer karayolu akslarına bağlanmasını sağlayacaktır. Ayrıca devlet yolunu kullanarak geçen transit taşımacılığın kent merkezinde yoğunluk oluşturmasını da önleyecektir. Önerilen ekspres yol aksı topografyaya uyumlu bir şekilde geçirilmiş olup demiryolu ve terminal ile bağlantılı bir konumdadır.
Ayrıca, Bartın şehir merkezindeki trafiği azaltmak amacıyla Bartın İli, Güney Çevre Yolu Projesi Bartın Kozcağız Karayolu 3’üncü kilometreden başlamak üzere Terkehatipler, Terkehaliller, Karabük yolu üzerinden Bartın OSB ve Bartın OSB trafo merkezinden geçmek üzere Bartın Sahil yoluna Karaçay mevkiinde birleşecektir. Ayrıca yine şehir trafiğini tamamen rahatlatmak için Bartın Otobüs Terminali kavşağından itibaren Gürgenpınarı çıkışı ile Bartın Limanına bağlanacak olan Bartın Kuzey Çevre Yolu trafiğk yükünü gözle görülür derecede azaltacaktır.
Bartın’da nüfus yoğunluğunun artmasında Bartın Üniversitesi’nin önemli bir payı yer alıyor. Şehirleşmeyi hızlandıran bir faktör olan “üniversite” ile birlikte, trafik yoğunluğu da giderek artıyor. Bu bağlamda geliştirilen bir başka proje önerisi ise Bartın Üniversitesi Kutlubey Yerleşkesi ile Kent Merkezi arasında raylı sistem projesi. Resmileşmeyen ve sadece öneri boyutunda kalan projeye göre toplu taşıma faaliyetleri daha da gelişirken, mevcut trafik bağlantısı üzerindeki yoğunluğu da azaltması planlanıyor.
YUSUFHAN KABAKCI
