Bartın Halk.com.tr olarak, Bartın Özel Halk Otobüsü şoförlerine mesleklerini yaparken yaşadıkları sorunları sorduk. Bartın şoförleri, halk ile empati kurma konusunda iki tarafın da biraz daha anlayışlı olması gerektiğini söylediler.
Bartın Özel Halk Otobüsü şoförleri, artan maliyetlerle birlikte maaşlarına zam yapılmayan neredeyse tek personel olduklarını söyleyerek, mağduriyetlerini dile getirdiler. Şoförler, artarak devam eden akaryakıt fiyatları ve yolcuların bazen polemiğe neden olabilecek davranış ve şikâyetlerde bulunmaları konusunda sorun yaşadıklarını aktardılar.
Şoförler, başta ekonominin kötü olması nedeniyle gerek yolcuların gerek ise sürücülerin sıkıntı yaşadığını belirterek, her durakta durma zorunlulukları olduklarını belirttiler. Otobüste, oturan ve ayakta kalan yolcular ile birlikte toplamda 60 kişilik kapasitesinin olduğunu ve bu kurala göre araca yolcu almak zorunda kaldıklarını belirterek, yolcu alırken şikâyet eden vatandaşlara, böyle bir durumun kendi inisiyatiflerinde olmadıklarını belirttiler.
Kilometrede 12 lira
Özel Halk Otobüsü şoförlerinden biri , “Ekonominin kötü olması yolcuyu da bizi de etkiledi. Önceden 10 kişi yolcu bile alsak, biz zarar etmiyorduk. Şuan yakıt fiyatlarından dolayı sıkıntıdayız. Kilometrede 12 lira yakıyoruz. Akşama kadar en küçük yerimiz 100 kilometre. Mesela bin lira yaktığımız yer Karaçay. Toplayacağımız para 600-700 lira. Ücretsiz binenlerimiz de çok fazla” dedi.
“Halk otobüsü tanımını tam olarak bilinmiyor”
Öğrencilerden birinin kendisine karşı kötü bir üslup ile konuştuğunu söyleyen bir otobüs şoförü duruma tepki gösterdi. Yaşadığı olayı anlatan şoför, “Geçen akşam saatimi bekliyorum. Listedeki dakikalara göre hareket ediyoruz. Öğrenci bana ‘Neyi bekliyoruz?’ dedi. Bende ‘Dakikayı bekliyorum’ dedim. Sen 14 dakikada gitmek zorunda değil misin? ’ dedi. Bunu söyleyenler kızım yaşındalar. Biz saatlerimizi takip ediyoruz. Halk otobüsü tanımını tam olarak bilinmiyor. Mesela halk otobüsünde herkes oturarak gitmek zorunda değil. Bizi şikâyet ediyorlar. Haksız olduğumuzda elbette edecekler. Ama bazen durakta beklemiyor yolcu, onu görmediğimiz için bizi şikâyet ediyorlar” ifadelerini kullandı.
“Otobüsler 60 kişilik”
Bir başka şoför ise bütün arkadaşlarının yaşadığını düşündüğü bir konu hakkında yaşadığı bir durumu aktardı. Otobüs şoförü, “İnkumu aracında ücretleri topluyordum. Abla bana; ‘Neden bu kadar yolcu alıyorsunuz?’ diyerek eleştirirdi bizi sürekli. Bakın bu otobüsler 60 kişilik. Binmek istemeyenler için, taksi var ya da kendi araçları var. Bu halk otobüsüdür. Herkes oturarak yolculuk yapamaz zaten bu araçta. Bakın 20 kişilik koltuk var araçta. 40 yolcu da ayakta alabiliyoruz. Ama herkes ayakta gitmek istiyor. Biraz daha anlayış istiyoruz” şeklinde konuştu.
Hangi Koltuklar Öncelikli Bireylere Ait?
Bartın Özel Halk Otobüsü’nde vatandaşların dikkatini çeken ve yolcuların şikâyetçi oldukları konulardan biri; öncelikli bireylere ayrılan koltukların diğer yolcular tarafından kullanılması. Bu konuda sorularımızı yanıtlayan Bartın Halk Otobüsü şoförleri, engelli koltuklarının vatandaşlar tarafından bilinmediğini söyleyerek, öndeki 2’li koltukların onlara ayrıldığını hatırlattı. Öncelikli yolcuların sıralaması ise; engelli, hamile, yaşlı şeklinde.
EDA KOÇ