Türkiye genelinde motorlu kara taşıtlarının yaş ortalamalarına ilişkin veriler açıklandı. Buna göre ülke genelindeki ortalama otomobil yaşı 15,6 yıl olarak belirlendi. Ancak bu ortalamanın oldukça üzerinde bir değerle Bartın’da araç yaşı ortalaması 18,9 yıl seviyesinde gerçekleşti. Komşu iller Zonguldak’ta 17,6, Karabük’te ise 18,8 olarak kaydedilirken, Batı Karadeniz genelinde araç parkının ülke ortalamasına göre belirgin biçimde “yaşlı” olduğu görüldü.En genç araç parkı Doğu’da, en yaşlısı İç Anadolu’daVerilere göre en genç araç parkına sahip iller arasında Şırnak, Bingöl ve Tunceli ilk sıralarda yer aldı.Bu illerde yeni tescil oranlarının yüksek olmasının yanı sıra, toplam araç stokunun da görece küçük olması, yaş ortalamasını hızlı biçimde aşağı çekti.Uzmanlar, “Stok küçük olunca az sayıda yeni araç bile yaş ortalamasını önemli ölçüde gençleştiriyor” değerlendirmesinde bulundu.Buna karşın, en yaşlı araç parkına sahip iller olarak Burdur, Kütahya ve Karaman öne çıktı.
Özellikle İç Anadolu ve Batı Karadeniz hattında, uzun süredir kullanılan araçların yoğun olduğu, ikinci el araç stokunun büyük bir kısmının bu bölgelere yayıldığı ifade ediliyor.
Gelir seviyesi ve filo yenilemeleri etkili oluyor.Otomobil yaş ortalamasındaki bölgesel farklılıkların temel nedenlerinden biri olarak gelir seviyesi ve finansmana erişim gösteriliyor.Büyükşehirlerde özellikle filo yenilemeleri ve şirket araçlarının sık sık el değiştirmesi, 0–5 yaş aralığındaki araçların payını artırıyor.Ancak Bartın gibi orta gelir düzeyine sahip illerde, araç elde tutma süresinin daha uzun, krediye erişimin ise daha sınırlı olduğu vurgulanıyor.Bu durum, araç parkının gençleşmesini yavaşlatırken, yaş ortalamasının da ülke genelinin üzerine çıkmasına neden oluyor.Fiyatlar geriliyor ama devir hızı yüksekOtomotiv piyasasında Eylül 2025 itibarıyla reel fiyatların yıllık %9,8 oranında gerilediği, buna karşın ilanların ortalama 19 gün içinde sonuçlandığı bildirildi.
Bu durum, ikinci el pazarında devir hızının yüksek olduğunu ve araçların el değiştirmeye devam ettiğini gösteriyor.Yaş bantlarına göre ortalama fiyatlar ise şöyle belirlendi:2004–2008 model grubu: 466 bin TL2009–2013 model grubu: 754 bin TL2014–2018 model grubu: 1 milyon 180 bin TLFiyat artış oranları sırasıyla %3,9, %11,7 ve %16,2 olarak kaydedildi. Bu veriler, çok yaşlı araçlardan orta yaş gruplarına geçiş eğiliminin güçlendiğini, otomobil parkının kademeli olarak gençleşmesi için bir fırsat oluştuğunu gösteriyor.Bartın için tablo ne söylüyor?Bartın’daki 18,9 yıllık ortalama, kentte kullanılan araçların büyük bölümünün 2000’li yılların başına ait modeller olduğunu ortaya koyuyor.İkinci el araç alım-satımının yoğun olduğu kentte, yeni araç alımlarının sınırlı kalması ve yerel gelir seviyesinin düşük seyretmesi, bu tabloyu destekleyen temel etkenler olarak öne çıkıyor.Uzmanlar, vergi indirimleri, hurda teşviki ve düşük faizli taşıt kredilerinin, Bartın ve çevresindeki illerde araç parkının gençleşmesine katkı sağlayabileceğini vurguluyor.
YUSUFHAN KABAKCI
Özellikle İç Anadolu ve Batı Karadeniz hattında, uzun süredir kullanılan araçların yoğun olduğu, ikinci el araç stokunun büyük bir kısmının bu bölgelere yayıldığı ifade ediliyor.
Gelir seviyesi ve filo yenilemeleri etkili oluyor.Otomobil yaş ortalamasındaki bölgesel farklılıkların temel nedenlerinden biri olarak gelir seviyesi ve finansmana erişim gösteriliyor.Büyükşehirlerde özellikle filo yenilemeleri ve şirket araçlarının sık sık el değiştirmesi, 0–5 yaş aralığındaki araçların payını artırıyor.Ancak Bartın gibi orta gelir düzeyine sahip illerde, araç elde tutma süresinin daha uzun, krediye erişimin ise daha sınırlı olduğu vurgulanıyor.Bu durum, araç parkının gençleşmesini yavaşlatırken, yaş ortalamasının da ülke genelinin üzerine çıkmasına neden oluyor.Fiyatlar geriliyor ama devir hızı yüksekOtomotiv piyasasında Eylül 2025 itibarıyla reel fiyatların yıllık %9,8 oranında gerilediği, buna karşın ilanların ortalama 19 gün içinde sonuçlandığı bildirildi.
Bu durum, ikinci el pazarında devir hızının yüksek olduğunu ve araçların el değiştirmeye devam ettiğini gösteriyor.Yaş bantlarına göre ortalama fiyatlar ise şöyle belirlendi:2004–2008 model grubu: 466 bin TL2009–2013 model grubu: 754 bin TL2014–2018 model grubu: 1 milyon 180 bin TLFiyat artış oranları sırasıyla %3,9, %11,7 ve %16,2 olarak kaydedildi. Bu veriler, çok yaşlı araçlardan orta yaş gruplarına geçiş eğiliminin güçlendiğini, otomobil parkının kademeli olarak gençleşmesi için bir fırsat oluştuğunu gösteriyor.Bartın için tablo ne söylüyor?Bartın’daki 18,9 yıllık ortalama, kentte kullanılan araçların büyük bölümünün 2000’li yılların başına ait modeller olduğunu ortaya koyuyor.İkinci el araç alım-satımının yoğun olduğu kentte, yeni araç alımlarının sınırlı kalması ve yerel gelir seviyesinin düşük seyretmesi, bu tabloyu destekleyen temel etkenler olarak öne çıkıyor.Uzmanlar, vergi indirimleri, hurda teşviki ve düşük faizli taşıt kredilerinin, Bartın ve çevresindeki illerde araç parkının gençleşmesine katkı sağlayabileceğini vurguluyor.
YUSUFHAN KABAKCI














