Vali Güner, Ajandası’ndakileri anlattı

Bartın Valisi Sinan Güner, ilimize ilişkin ajandasından önemli konu başlıklarını ve bunlara ilişkin görüşleri ile girişimleri gazetemiz için değerlendirdi.
Bu haber 2019-05-22 09:34:04 eklenmiş ve 626 kez görüntülenmiştir.


 

TOLGA AKINER

Şu an için biri Turizm, biri Tarım ve diğeri de sosyal yardımlar ve sağlık ile ilgili üç proje ekibinin gece gündüz demeden çalışmalarını sürdürdüğü bilgisini veren Vali Güner, Turizm ekibinin geliştirdiği 7-8 adet projenin neredeyse sunum aşamasına geldiğini söyledi. Bartın’ın bir süredir BAKKA kaynaklarından proje sunulamadığı için faydalanamadığını anımsatan Güner, sadece Bartın’daki turizm projeleeri için 5 milyon TL’lik bir kaynak yaratıldığını, bu kaynağın eş finansman sağlayabilecek sivil toplum kuruluşları ile Turizm Özel İdare Müdürlüğü ve Turizm İl Müdürlüğü gibi devlet kuruluşlarını da yanına alarak yürütülecek projeler için kullanılabileceğini anlattı. Çaycuma Havalimanı’nın Bartın ve bölge için önemine de değinen Vali Güner, buradan yapılacak uçuşlara yolcu desteği sağlanması gerektiğini, havayolu ile seyahat edecek olan vatandaşlar için de ulaşım imkanı sağlamaya yönelik çalışmalar yaptıklarını söyledi. Vali Güner Çaycuma Havalimanı’nda Bartın’ın tanıtımını yapmayı planladıklarını, buranın doğru ve randımanlı kullanılması durumunda halen Safranbolu çıkışlı devam eden turistik turların Bartın ve Amasra çıkışlı hale getirilebileceğini savunurken, havalimanı sayesinde VIP yatırımcı ve turisti bölgemize ve ilimize çekmenin de mümkün olabileceğini dile getirdi. Turizm konusunda Bartın’da daha yapılması gereken çok iş olduğundan da bahseden Vali Güner, sahillerimizin halen sahip olduğu imkanlar açısından ilkel olduğunu sözlerine ekledi. Vali Güner son olarak kendisinden önce 6 Vali döneminde bir türlü çözüm üretilemeyen İnkumu yolundaki heyelan bölgesindeki sorunu da Ankara’da Nüfus İşleri Genel Müdürü olarak görev yaptığı dönemden tanıdığı AFAD Genel Müdürü ile olan muhabbeti sayesinde nasıl çözdüğünü tüm ayrıntılarıyla anlattı.

 

 

Bartın Halk ve Bartın Pusula Gazeteleri’nin çatı şirketi olan EYBEY Medya ve Yayıncılık Tic. Ltd. Şti. Olarak Vali Güner’i ziyaret ettik. Başlangıçta oldukça formel başlayan sohbetimiz, ilerleyen süre zarfında Vali Güner’in sıcak tavrı ve ziyaretimiz boyunca neredeyse hiç susmayan telefonuna gelen mesajlar ve aramalar karşısında yaptığı yaratıcı espirilerle çok keyifli bir hal aldı. Valiyi karşımızda bulunca ilk sorumuz, göreve başladığı ilk gün Bartın’a ilişkin olarak tutacağını söylediği ajanda ile ilgili oldu. Ajandasının şekillenip şekillenmediği yönündeki sorumuz üzerine Vali Sinan Güner, şunları söyledi:

 

3 proje ekibi sürekli çalışıyor

 

“Sürekli çalışan proje ekipleri var. Söylediğim ajanda var ve buna ilişkin sürecimiz devam ediyor. Günlük rutinin dışında kendi ajandam ilin gelişmişliğini, kalkınmışlığını, sosyal gelişmişliğini, turizm altyapısının kuvvetlenmesini ve gelirlerinin refah düzeyinin artmasına ilişkin. Ama bizim gündemimiz sürekli değişmiyor. Bartın’ın kalkınması manasında yapabileceğimiz şeyler belli. Devam eden, belki de yakında açıklama aşamasına gelebileceğimiz çeşitli projeler var. Üç tane sürekli çalışan proje ekibimiz var. Bunlardan bir tanesi Turizm ile alakalı. Burasının turizm açısından önemi malum…

 

 

Geçmişte proje üretemedik

 

BAKKA’da turizm alt yapısı ile ilgili projelerde, desteklerde geçen yıllarda Bartın’a bir pay ayrılmaması durumu ile karşılaştık. Bu, biraz da bizden kaynaklı bir şey... BAKKA bizden ayrı bir şey değil, BAKKA’nın Yönetim Kurulu Başkan Vekiliyim ve bu sene de Yönetim Kurulu Başkanı olacağım. Bu biraz da bizim oraya proje sunamamamızdan kaynaklı bir husus. Yani bu kurumlar arası bir husumet ve iller arası bir ayrıştırma değil ama sen istemezsen bir şey gelmiyor.

 

Bartın’a özel 5 milyon TL kaynak

 

Şimdi ise 7-8 tane proje hazırlanma, yazılma hatta sunulma noktasında… Peki, BAKKA’da bu gelişmelerden sonra neler oldu? Yönetim Kurulu’nda da kabul edildi, sadece Bartın’a özel, sadece Bartın’daki başvurulara açık 5 milyon TL’lik bir kaynak yaratıldı. Tabi bu sadece turizm ile alakalı başvurular için kullanılabilecek. Bu şirketlerin kredi başvurusu anlamında değil, daha çok eş finansman sağlayabilecek sivil toplum kuruluşları ile Turizm Özel İdare Müdürlüğü ve Turizm İl Müdürlüğü gibi yanında bir devlet kuruluşunu da yanına alarak yürütülebilecek projeler var. Bunlar önemli.”

 

Sosyal yardımlar-sağlık ve Tarım ekipleri de çalışıyor

 

Turizm Proje Ekibi’nin çalışmalarının yanı sıra sosyal yardımlar ve sağlıkla ilgili bir ekibin daha çalışmalarını sürdürdüğünü belirten Vali Güner, bu ekibin de bazı projeler üzerindee yoğunlaştığınından bahsetti ancak detay vermedi. Vali Güner’in tüm hızıyla Bartın’ın kalkınması için çalışmalarını sürdürdüğünü söylediği bir diğer proje ekibi ise Tarım Ekibi oldu. Güner, “Tarım Ekibi özellikle kırsal üretimi arttırması, kadınların üretime katılımını teşvik, orman köylüleri ile yapılabilecek işler, uluslararası IFAD projesi gibi projeler kapsamındaki işlerde sürekli olarak çalışıyorlar” dedi.

 

 

Çaycuma’da doluluk oranı yüzde 70’in altına düşmemeli

 

Daha sonra sohbetin konusunu geçtiğimiz günlerde THY’nin İstanbul seferlerini başlattığı Zonguldak’ın Çaycuma Havalimanı’na getiren Vali Güner, Bartın için büyük öneme sahip olduğunu savunduğu Havalimanı’nın yürütülecek çalışmalarla mutlaka fırsata dönüştürülmesi gerektiğini ve bunun için de oradan yapılacak uçuşların devamlılığının yolcu desteği verilerek sağlanması gerektiğini söyledi. Vali Güner, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Orada THY gibi, AtlasGlobal gibi havayolu şirketlerinin sürekli uçuşuna uygun ticari olarak da devamlılığının sağlanması lazım. Bu turizm için şart, ekonomi için şart, istihdam için şart, insanların refahı için şart, kaynak kullanımındaki verimlilik için şart. Bugünlerde bunun için neler yapabiliriz bunları konuşuyoruz. Bu kapsamda geçtiğimiz günlerde Bartın Ticaret ve Sanayi Odası ile birlikte Çaycuma Havalimanı’na gittik. Ankara’da da THY ile görüştüm, onlar bize yüzde 70’lik bir doluluk oranı ile o havalimanında hizmetin sürdürülebilir olabileceğini söylediler. Ama bunun altına düşmemesi gerektiğini söylediler. Bu oranın altına düşmesi durumunda belki dönemsel olarak bir müddet tölere edebileceklerini ama bu durumun devam etmesi durumunda tölere edemeyeceklerini söylediler. Bunun desteklenmesi gerektiği söylendi.

 

TSO her ay açık bilet alacak

 

Peki, biz burada ne yapabiliriz. Bir eylem planı ile öncelikli olarak bir tanıtım lazım. Kurumları ve insanları bu havalimanını kullanmaları için teşvik etmek lazım. Bütün görevlendirmelerde buradan başka bir yerden gidilmemesini kendi tarafımdan sağlamam lazım. Bu konuda Bartın TSO çok önemli bir öneri ile geldi. Onlar da her ay belli bir kotadaki bileti açık bilet olarak satın alacaklar. TSO üyeleri o biletlerle uçacaklar. Belki bu bilet yetmeyecek daha fazla insan uçacak, belki de bilet sayısından daha az TSO üyesi o ay içinde uçacak ama taahhüt edilen biletin parası yine de ödenecek.

 

 

Havaalanına ulaşım sorun olmamalı

 

Sonra oraya gidiş geliş ile ilgili bir ulaşım problemi var. Çaycuma bize her ne kadar çok yakınsa da Zonguldak’ın bir ilçesi olduğu için buradan oraya gitmek hukuken bir ilden bir ile gitmek olarak tanımlanıyor. Bunun için hızlı bir şekilde oraya Bartın’dan ulaşımı makul bir fiyatta, resmi ve ruhsatlı bir seyahat nasıl olur hemen bunu konuşmaya başladık. Çünkü insanların oraya kolay ulaşabileceklerini bilmeleri ve havaalanını tercih etmeleri lazım… Sonrasında İstanbul’a indiklerinde oradaki ulaşım imkanlarını tanıtmamız lazım. Mesela orada Havaİst var. Havaİst’in bir tanıtımını yapmamız lazım. Belki de onlardan bir tanıtım takviyesi almamız lazım. Burada önemli olan husus iki il arasındaki taşımacılık için D4 belgesi gerekiyor. Bunun bir takım hukuki zorunlulukları var. Zaten bu belgeye sahip bir firma var. O firmanın havalimanına giriş çıkışına imkan sağlayacak, onun işini kolaylaştıracak bir işlem yapmamız lazım. Tanıtım yapmamız lazım, koltuk sayısının tutturulabilmesi için destek vermemiz lazım.

 

Havalimanında Bartın tanıtımı yapılacak

 

Ayrıca orada gerek BAKKA, gerek Turizm İl Müdürlüğü, gerekse de Bartın TSO olarak tematik bir tanıtım yapmak istediğimizi bildirdik. Yani örneğin turizm ile ilgili olarak uçakla gelecek olanlara tanıtım amaçlı orada bir yer kiralayacağız bilboardlar gibi, orada mesela Amasramızı, sahillerimizi, plajlarımızı, ya da doğa turizmi ise şelalelerimizi, ormanlarımızı tanıtacağız. Eğer temamız ticaret ya da sanayi ise o zaman burada neler var, neler üretiliyor, neler alınabilir buradan, hem sanayi hem de ticaret anlamında neler yapılabilir bunu tanıtmak için orada bir yer kiralama noktasındayız. Bunu çok önemsiyorum. Çünkü biz turizmi geliştirmek istiyoruz.

 

“VIP yatırımcı ve turist çekmeliyiz”

 

Geçtiğimiz günlerde Arap Turizm Dernekleri’nin temsilcileri Bartın’daydı. 3 gün serin bir tur yaptırdık kendilerine. VIP bir gruptu bunlar. En önemli konu başlığı ulaşım imkanıydı. Havalimanı bölgeye çok önemli katkılar sağlar. Turizmde, sanayide, ticarette çok önemli katkılar sağlar. Böyle VIP Arap ya da başka yatırımcıların buraya gelmesi sağlanır ise yatırımlar artabilir. Bir de biliyorsunuz karayolu ile buraya gelenler daha ziyade Kastamonu üzerinden Safranbolu oradan Amasra’ya geliyor. Havalimanı sayesinde bu tur terse dönebilir. İnsanlar önce Havalimanına oradan Bartın ve Amasra’ya daha sonra buradan Safranbolu ve oradan da Kastamonu istikametine doğru gidebilirler.  Yani Safranbolu odaklı turlar, Bartın, Amasra odaklı hale dönebilir.

 

23 milyon TL’lik KÖYDES ödeneği var

 

Bartın için önemli hususlardan biri de KÖYDES ödeneği. Bütün ili kapsayan 23 milyon TL’lik yeni bir KÖYDES ödeneği sözkonusu. Burada da Cumhurbaşkanlığı kararnamesinde bunun kullanılabilmesi için bazı şartlar var. Grup Yolları, Grup içme suları vs. diye sayılıyor orada.

 

 

Filyos Projesi

 

Havaalanı kadar önemli bir de Filyos Vadi Projesi ve limanı da var burnumuzun dibinde. Geçenlerde Filyos Limanı ile ilgili bir toplantı yaptık. Orası da bizim için çok önemli. Orada yakın bir gelecekte büyük bir kaynak oluşacak. ‘Bundan nasıl istifade edebiliriz? Ticaretten nasıl istifade edebiliriz, limandan nasıl istifade edebiliriz?’ diye… Bunun dışında orada bir insan kaynağı olacak. Oradaki sanayi bölgesinde çalışacak mavi yakalılar olacak, mühendisler olacak, finansçılar olacak, avukatlar olacak. O insanlar oradaki şirketlerde çalışacaklar ve o insanlar akşam olduğunda bir yerlere gidecekler. Bunlar Bartın’a da gelecek. Havalimanı belki 30 km uzakta ama Filyos Limanı Kızılkum’dan kuşbakışı bakarsanız 3 km ötede. Vizyonumuzda, bir işi yaparken ben bunun arkasından nasıl koşarım da onu yakalarımdan ziyade kimse yapmadan birşeyler yapmamız lazım. Hani bir laf vardır ya topraktan girmek diye… Bir iş bitince ona dahil olmak işin kolayı. Ama o zaman fiyat topraktan girmenin belki 3-4 katı oluyor. Ya da 100 dairenin 90 tanesi satılmıştır, kalanlar kuzeydir güneydir diyemezsin arkasına takılmak zorunda kalırsın. Ama eğer baştan inisiyatif senin elindeyken girersen işe fiyatta da avantajlı olursun, cepheyi de sen seçersin, daireyi de sen seçersin. O sebeple bizim sağımıza solumuza iyi bakıp bu projeye topraktan girerek Bartın’a ne alabiliriz, ne kazandırabiliriz ona bakmamız lazım. Bir işin arkasından koşmayı herkes yapar.

Bartın’da sahip olduğumuz deniz turizmi kadar orman, av ve doğa turizmi açısından da yapabileceğimiz pek çok şey olduğunu düşünüyorum. Mesela Ulukaya Şelalesi’nin olduğu yerde bir peyzaj projesi var. Bunu da ön plana çıkartmamız lazım.

 

“Sahillerimiz ilkel”

 

Mesela sahillerimize baktığımız zaman ilkel bir pozisyonda olduğumuzu ben Vali olarak kabul etmek zorundayım. Bir Mugada’da, bir Hatipler’de, blir Kızılkum’da, Bir Çakraz’da baktığın zaman bir tuvalet yok. Varsa da yok demen lazım. Bir duş imkanı, bir soyunma kabini imkanı, hatta bunun da ötesinde buraların engellilerin ulaşımına uygun olması lazım. Çocukla anneler için bir bakım odası olması lazım. Bir emzirme ve alt değiştirme odası lazım.  Mesela Valilik binasının girişine bir engelli asansörü yaptırdık. 100 bin TL maliyeti olan bir asansör. Ama bu ‘buna ne gerek vardı’, ‘kaç kişi bunu kullanıyor ki’ meselesi değil. Kişinin anlayışı ve olaylara bakış açısı ile alakalı bir mesele.  

 

Karayollarının bahçesine helikopter pisti yapıldı

 

Yatırımcı bir yere yatırım yapmadan önce uluslararası rasyolara sahip olup olmadığına bakar. Bizim onlara bu imkanları sağlamamız onlarla aynı dilden konuşmamız lazım. Bunun için uğraşmalıyız. Mesela bazı yatırımcılar helikopter pisti istediler. Karayolları’nın bahçesinde onlar için helikopter pisti helipot yaptırdım. ‘Alın’ dedim ‘pist sizin olsun, istediğiniz zaman binin gidin.’ Bu zamanda ne yapabiliyorsak onu yatırımcılara sunmamız lazım. Önemli olan riskleri önceden doğru hesaplamak ve bunlara karşı stratejileri doğru geliştirmek… Diyelim ki havalimanı ile ilgili konuşuyoruz, eğer ben oraya ulaşım nasıl sağlanacak ben bunu şimdiden düşünmezsem yarın ‘Ben oraya 150 lira taksi parası vererek nasıl gideceğim’ dediği zaman adam, o iş başlamadan biter. Bu bir risk… Temel çalışma mantığımı bunun üzerine kuruyor ve çalışlarıma bu şekilde yön veriyorum.

 

 

“İnkumu yoluna 20 metre diye başladık”

 

İnkumu yolunun bir hikayesi var. Bartın’a geldiğim ilk gün. Makamdaki törenin ardından kent merkezine gittim. Oradan oraya dolaşıyoruz. Bir çayocağı gibi yere gittik. Bir bey orada dedi ki, ‘yazın bir sürü misafirimiz geliyor, yerlisi var yabancısı var, biz İnkumu’nun yolundan hem utanıyoruz, hem de korkuyoruz’ dedi. Tabi o zaman neresi bu İnkumu bilmiyorum. Kendi kendime ‘Allah Allah alt tarafı da üst tarafı da bir yol’ dedim. ‘Kaç metre sıkıntılı’ diye sordum. “20 metre’ dedi. İçimden ‘Ben nasıl bir yere gelmişim’ dedim. 20 metrelik yol valiye mi söylenir diye düşündüm.  Vali gelmiş orada çay içiyor, memleketin belki bir sürü önemli sorunu var ama vatandaş diyor ki ’20 metre yol’… ‘Nasıl bir yere geldiysem 20 metre yolun hesabı Vali ile görülüyor yandık’ dedim içimden. Sonra sordum ‘nedir bu’ diye, orada heyelan olduğunu söylediler. Bir jeolojik etüd yapalım orada dedim. Buradan kim sorumlu dedim. Kimseden ses yok. ‘Efendim Karayolları buradan çıktı’ dediler. Tamam, o çıkınca birinin gelmesi lazım. ‘Peki, Özel İdare mi geldi’ diye sordum. “Efendim aslında Özel İdarenin gelmesi lazım, orada köyler var ama orası bir de mücavir saha’ dediler. İnkumu’nda emlak vergisini Belediye alıyor, eğlence vergisini belediye alıyor, Belediye reisine o zaman soruyorum ‘Burası sizin mi’ diye, ‘Vallahi benim olduğuna dair bir şey yok’ diyor tebessümle. Özel İdare, ‘Efendim vergiyi belediye alıyor, yolu biz mi yapacağız?’ diyor. Nasrettin Hoca hikayesi gibi orada ben ‘sen de haklısın, sende haklısın’… Arkadaş böyle giderse orası değil 6 vali görmüş bir 6 vali daha görür dedim. Baktım orada bir afet var, toprak kayıyor, kalktım Ankara’ya AFAD’a gittim. AFAD Genel Müdürü’ne ‘Burada bir afet var’ dedim. ‘Nasıl bir afet bizim kaydımızda böyle bir afet yok’ dedi. Ben de ‘o zaman şimdi olacak’ dedim ve anlattım. ‘Şimdi burada bir afet olmuş, bunun izini gidermemiz lazım’ dedim. Oldu mu sana oranın sahibi AFAD… Hasarlı yolun uzunluğunu sorduğunda da ‘2-3 km var ama sen ne yaparsan ‘ dedim. Sonuçta sağolsunlar onların da verebilecekleri maksimum bir para vardı, o bütçeyi de aldık. Önce 70-80 bin TL’ye jeolojik etüd yaptırdık. Baktık etüd sonucunda yolun bir şeridi gidiyor. Ama biz tek şeritli yol istemiyoruz, orada da Orman İdaresi var, sağolsunlar onlarda çok hızlı bir şekilde büyük bir destek verdiler bize. Hemen heyelana neden olan bölgeden kaybettiğimiz bir şeridi yolun ormana ait bölümünden katarak bu işi hallettik. 20 metre diye başladığımız iş önce 70, sonra 100 ardından da 700 metre oldu. İlk girişteki ve çıkıştaki virajları da içine alalım, onları da yumuşatalım dedik. Ama bunu yaparken doğaya da saygılı davranıldı. Mesela orada eski bir ıhlamur ağacı vardı ona dokunulmadı. Tabi bu bir anlayış meselesi.”

ETİKETLER : Bartın Sinan Güner İnkumu Zonguldak Çaycuma Filyos Vadi Projesi Zonguldak Havalimanı Bartın TSO THY
Diğer GÜNCEL haberleri
Köşe Yazarları
 ‹ 
 › 
Arşiv Arama
- -
Anket
BARTIN HALK GAZETESİ
© Copyright 2013 . Tüm hakları saklıdır. Bu site Gazi SOFT haber yazılımı alt yapısı ile yapılmıştır.
GÜNDEM
Kadına Şiddet
Anayasa Haberleri
Trafik Kazaları
Yerel Seçimler
SPOR
Galatasaray
Fenerbahçe
Basketbol Haberleri
Şampiyonlar Ligi
SİYASET
Recep T. Erdoğan
Devlet Bahçeli
Kemal Kılıçdaroğlu
AKP Haberleri
EĞİTİM
Eğitim Haberleri
Eğitim Bakanlığı
A.Ö.L.
Eğitim Portalı
DÜNYA
Avrupa Haberleri
Amerika Gündemi
Suriye İç Savaş
Arıkan Meselesi
Bartın Web Tasarım